Παρασκευή, Οκτωβρίου 05, 2007

ΓΕΝΤΙ-ΚΟΥΛΕ

Κάθε μεγάλη πόλη έχει το σύμβολό της, η Θεσσαλονίκη όμως έχει δύο: το Λευκό Πύργο, αλλά και τη διαβόητη φυλακή, το Γεντί-Κουλέ. Δεσπόζει σ' ένα απ΄τα ψηλότερα σημεία της πόλης, ωραία η θέα, αλλά και γκρίζες οι αναμνήσεις.
Από προσωπική εμπειρία, θυμάμαι, πήγα μια και μοναδική φορά, για επαγγελματικούς βέβαια λόγους, λίγο πριν κλείσει (1988) και γίνει "μουσείο". Κουβαλούσα μέσα μου το "θρύλο" και θυμόμουνα τα τραγούδια, που αναφέρονταν στη φυλακή αυτή, αλλά μου κόπηκε η λαλιά, όταν μπήκα
κι έκλεισε πίσω μου η φοβερή του εξώπορτα. Για το εσωτερικό καλύτερα ας μη μιλήσω. Είχες την αίσθηση ότι σε λίγο, θα σε παραλάβει ο "βαρκάρης"...


Πολλά τραγούδια γράφτηκαν κι άλλα τόσα εμπνεύστηκαν από το Γεντί Κουλέ, με κορυφαίο κατά τη γνώμη μου, το " ΝΥΧΤΩΣΕ ΧΩΡΙΣ ΦΕΓΓΑΡΙ " του Απόστολου Καλδάρα, που ανήκει στη δεύτερη κατηγορία.
Το πιο γνωστό, της πρώτης κατηγορίας, το τραγούδι του Γιώργου Μητσάκη " ΤΑ ΚΑΣΤΡΑ ΤΟΥ ΓΕΝΤΙ ΚΟΥΛΕ" :

Τα κάστρα του Γεντί Κουλέ τα πήδηξα μια νύχτα
Και τότες με περάσανε από μεγάλη δίκη
στη Θεσσαλονίκη,στη Θεσσαλονίκη
Ηρθε και η μάνα μου κι έκλαψε στη δίκη
και μαζί της έκλαψε όλη η Θεσσαλονίκη.

Δραπέτης ημουνε, γι' αυτό μου βάλαν χειροπέδες
Πάλι με κλείσαν στο κελί, να βγάλω καταδίκη,
στη Θεσσαλονίκη, στη Θεσσαλονίκη
Πιο βαριά μου φάνηκε τότε η καταδίκη
ντρόπιασα τους φίλους μου μεσ' τη Θεσσαλονίκη

Σε λίγες μέρες τώρα πια τελειώνει η ποινή μου
Θα πάω στο σπιτάκι μου, εκεί που μου ανήκει
στη Θεσσαλονίκη, στη Θεσσαλονίκη
Φεύγω απ΄το Γεντί Κουλέ κι απ΄την καταδίκη
Θα' μαι το καλό παιδί μεσ' τη Θεσσαλονίκη.


Το τραγούδι σε πρώτη εκτέλεση το είπε ο Στέλιος Καζαντζίδης, στη ρεμπέτική του περίοδο.
Τα ενδιαφέροντα σημεία του τραγουδιού:
Ο καταδικασμένος αποδέχεται το αδίκημα και την ποινή (απόδραση : " τα κάστρα του Γεντί Κουλέ τα πήδηξα μια νύχτα"........ πάρε την επιπρόσθετη ποινή)
Η μάνα του έκλαψε στη δίκη (εμ ποιός άλλος θα πήγαινε ?)
Ο σωφρονισμός του στο Γεντί Κουλέ (.... θα 'μαι το καλό παιδί μεσ' τη Θεσσαλονίκη)


Το δεύτερο άσμα που επέλεξα, είναι πολύ πιο ενδιαφέρον: " ΑΝΑΣΤΕΝΑΖΕΙ Ο ΓΕΝΤΙ ΚΟΥΛΕΣ" του Σαράντη Κοτομάτη :

- Αναστενάζει ο Γεντί Κουλες, τι έχεις παλληκάρι μου και κλαις?

- Θρηνώ τα μαύρα νιάτα μου στο κρύο το κελί μου
Μεσ' τα βαριά τα σίδερα θ' αφήσω το κορμί μου


- Αναστενάζει ο Γεντί Κουλές Κουράγιο παλληκάρι μου, μην κλαις

-Αντιλαλούν απόψε οι φυλακές και κλαίει όλος ο Γεντί Κουλές

-Αύριο το ξημέρωμα τον κόσμο τον αφήνω
Αφού με καταδίκασαν, το χρέος μου το δίνω.

-Αναστενάζει ο Γεντί Κουλές. Κουράγιο παλληκάρι μου, μην κλαις

-Αφήνω τη γυναίκα μου, τα δόλια τα παιδιά μου
Ηρθε η στερνή η ώρα μου και σφίγγεται η καρδιά μου.


Εδώ πρόκειται προφανώς για ισοβίτη που πήρε την απόφαση όμως, να το "τελειώσει" το θέμα νωρίτερα ( αύριο το ξημέρωμα τον κόσμο τον αφήνω , αφού με καταδίκασαν το χρέος μου το δίνω....).
Εκπληκτική η συνειδητοποίηση της ανταποδοτικότητας της ποινής....
Η ποινή είναι σαν τη σύνταξη... δουλεύεις ,για να την πάρεις....
Η συμπόνοια των λοιπών κρατουμένων, ενδεικτική της συνειδητοποίησης της λίγο-πολύ ίδιας μοίρας του καθένα εκεί μέσα (....κλαίει όλος ο Γεντί Κουλές)

Το τραγούδι είναι σε μορφή διαλόγου, συνδιαλέγεται με τη ζωή, λίγο πριν την αφήσει....

Η φήμη του Γεντί Κουλέ βέβαια, δεν οφείλεται στους ποινικούς κρατουμένους, οι οποίοι λίγο ή πολύ δικαίως βρίσκονταν μέσα και το αποδέχονταν. Οι κακομοίρηδες πολιτικοί κρατούμενοι και οι χρήστες των χασισιών το έκαναν διάσημο, που τρώγανε εξοντωτικές ποινές για το τίποτα.

JUKE-BOX : Το θέμα δεν ψυχοπλακώνει. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι "εξώπορτες βαριές" και "κάγκελα" υπάρχουν ,πολύ χειρότερα απ' του Γεντί Κουλέ, έξω
κι ας μη νιώθεις ότι ξεπληρώνεις χρέος.
Οι φωτογραφίες είναι "δανεικές" από το site του Δήμου Θεσ/νίκης, τα τραγούδια από μια εξαιρετική συλλογή, με τίτλο " Η ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΣΤΑ ΡΕΜΠΕΤΙΚΑ", του 1988. Τα δύο τραγούδια που αναφέρονται και ακούγονται από δω, με Internet Explorer, τα ερμηνεύει ο Χονδρο-Νάκος (εξαιρετικός και επιβλητικός!!!). Για τη συλλογή αυτή θα επανέλθω.

8 Comments:

Blogger Caesar said...

Πόσα κτήρια δείχνουν ωραία από αρχιτεκτονικής πλευράς, αλλά πόσα δράματα κρύβουν μέσα τους !

1:11 μ.μ., Οκτωβρίου 06, 2007  
Blogger Athanassios said...

Caesar,το Γεντί έχει όψη φυλακής, ούτως ή άλλως...
Η φυλακή είναι μια όψη της κοινωνίας μας. οσα δράματα έχει έξω έχει και κει μέσα.

2:42 μ.μ., Οκτωβρίου 06, 2007  
Blogger ci said...

(Ή αναρωτιέσαι ποιο χρέος ξεπληρώνεις, συμπληρώνω εγώ.
Πάντως καλό είναι να θυμόμαστε και τον "εκεί μέσα" κόσμο)

Θα αλλάξω το ύφος με την άδειά σας, αν και υπάρχουν πολλά και ωραία σχετικά ελληνικά τραγούδια, αυτό που θυμήθηκα είναι ένα από τα τραγούδια που ακούγαμε στο Λύκειο:
prison song, Graham Nash

And here's a song to sing,
for every man inside
if he can hear you sing
it's an open door.

(εδώ σε μια εκτέλεση που βρήκα τυχαία στο youtube!)

11:49 π.μ., Οκτωβρίου 07, 2007  
Anonymous Ανώνυμος said...

Ο καταδικασμένος αποδέχεται το αδίκημα και την ποινή(απόδραση : " τα κάστρα του Γεντί Κουλέ τα πήδηξα μια νύχτα"........

-Αύριο το ξημέρωμα τον κόσμο τον αφήνω
Αφού με καταδίκασαν, το χρέος μου το δίνω....

* * *
Αυτο θα πει ... καλος χαρακτηρας!

12:29 π.μ., Οκτωβρίου 08, 2007  
Anonymous Ανώνυμος said...

Αθαναση,
εγω απεχω απ΄αυτα τα ...δρωμενα, τοχω ριξει στην αστροφυσικη!
Που με χανεις - που με βρισκεις, παω και ...χαλβαδιαζω στη Σιτρονέλλα, οπου εντρυφω -εν κρυπτω- στα μυστηρια του συμπαντος κοσμου!

12:37 π.μ., Οκτωβρίου 08, 2007  
Blogger ci said...

:D
(ταιριάζει και με την ..κανέλλα!:Ρ)

10:01 μ.μ., Οκτωβρίου 09, 2007  
Blogger Athanassios said...

θείε, θ' ακολουθήσω τη συμβουλή σου ν' ασχοληθώ κι εγώ με τα μεταφυσικά και αστροφυσικά της Citronella, μια και στα γήινα δεν τα πάμε καλά, ούτως ή αλλως...

Μ' αρέσει κι η κανέλλα...

Ωραία η προσθήκη σου Citronella (prison song)

10:33 μ.μ., Οκτωβρίου 09, 2007  
Anonymous WacoDevil@hotmail.com said...

simfwnw me osa eipate alla allo ena asthma gia mena prosopika einai auto pou ermineyei o pasxalis terzis akouste to !!!http://www.youtube.com/watch?v=4_A5CVbKHTY

10:00 π.μ., Αυγούστου 07, 2009  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home

Η Φωτό Μου
Όνομα:
Τοποθεσία: Thessaloniki, Greece

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

SYNC BLOGS


ask2use.com: Επιτρέπεται η αντιγραφή όλου του κειμένου
ask2use.com: Δεν είναι απαραίτητη η πληρωμή
ask2use.com: Επιτρέπεται η κερδοσκοπική χρήση
ask2use.com: Υποχρεωτική η αναφορά πηγής
ask2use.com: Δεν επιτρέπεται η αντιγραφή χωρίς άδεια