ΤΑ ΠΕΡΙΞ
Μέσα από εσωτερικούς και εξωτερικούς καύσωνες αναζήτησα δροσιά σ' έναν παλιό δίσκο του Μάνου Χατζιδάκι, "ΤΑ ΠΕΡΙΞ" με τη Θεσσαλονικιά Βούλα Σαββίδη.
Ο συνθέτης έχει να επιδείξει σπουδαία έργα πάνω στη διασκευή και απόδοση ρεμπέτικων τραγουδιών, όπως ο Σκληρός Απρίλης του '44, Πασχαλιές μέσα από τη νεκρή γη. Εδώ για πρώτη φορά χρησιμοποιεί φωνή, την εξαιρετικά ιδιόρρυθμη, αλλά τόσο γνήσια και ερωτική φωνή της Βούλας Σαββίδη, ενώ κυριάρχο όργανο στην ενορχήστρωση είναι το μαντολίνο κι όχι το μπουζούκι. Το "γιατί" το εξηγεί ο ίδιος στο σημείωμα του δίσκου :
"..Εδώ ας με συγχωρέσει το όργανο μπουζούκι που δεν το μεταχειρίζομαι.΄Ετσι καθώς κατάντησε καλοντυμένο, πονηρό, σαν λαϊκός αγαπητικός, δεν είναι σε θέση να εκφράσει τα μύρια όσα ακριβά μας κληρονόμησαν οι "άγνωστοι και ανώνυμοι" δάσκαλοι των σεμνών καιρών"
Καλά τα λέει ο Μάνος Χατζιδάκις, ο οποίος εδώ έχει επιλέξει 12 γνωστά ρεμπέτικα, από τα 70 ή 80 -κατά τη γνώμη του πάντα- ωραία τραγούδια του μουσικού αυτού είδους. Συνδετικός κρίκος μεταξύ των τραγουδιών το "Οταν συμβεί στα Πέριξ" του Β. Τσιτσάνη, που όμως δεν ακούγεται ολόκληρο.
Ο συνθέτης έχει να επιδείξει σπουδαία έργα πάνω στη διασκευή και απόδοση ρεμπέτικων τραγουδιών, όπως ο Σκληρός Απρίλης του '44, Πασχαλιές μέσα από τη νεκρή γη. Εδώ για πρώτη φορά χρησιμοποιεί φωνή, την εξαιρετικά ιδιόρρυθμη, αλλά τόσο γνήσια και ερωτική φωνή της Βούλας Σαββίδη, ενώ κυριάρχο όργανο στην ενορχήστρωση είναι το μαντολίνο κι όχι το μπουζούκι. Το "γιατί" το εξηγεί ο ίδιος στο σημείωμα του δίσκου :
"..Εδώ ας με συγχωρέσει το όργανο μπουζούκι που δεν το μεταχειρίζομαι.΄Ετσι καθώς κατάντησε καλοντυμένο, πονηρό, σαν λαϊκός αγαπητικός, δεν είναι σε θέση να εκφράσει τα μύρια όσα ακριβά μας κληρονόμησαν οι "άγνωστοι και ανώνυμοι" δάσκαλοι των σεμνών καιρών"
Καλά τα λέει ο Μάνος Χατζιδάκις, ο οποίος εδώ έχει επιλέξει 12 γνωστά ρεμπέτικα, από τα 70 ή 80 -κατά τη γνώμη του πάντα- ωραία τραγούδια του μουσικού αυτού είδους. Συνδετικός κρίκος μεταξύ των τραγουδιών το "Οταν συμβεί στα Πέριξ" του Β. Τσιτσάνη, που όμως δεν ακούγεται ολόκληρο.
Η ενορχήστρωση είναι μαγική και ιδιαίτερα "φρέσκια" και "δροσερή" σε όλα τα τραγούδια. Η Βούλα Σαββίδη τα ερμηνεύει όλα μοναδικά. Ας μου επιτραπεί να ξεχωρίσω τα : " Μου λένε πως μου φαίνεται" του Β. Παπάζογλου, " Οταν δω τα δυό σου μάτια" του Παπαϊωάννου, το φοβερό " Εγώ πονώ , εσύ γελάς" του Κώστα Καπλάνη και τα " Ρίξε τσιγγάνα τα χαρτιά" ,
"Χαράματα η ώρα τρεις" (αυτό μάλλον είναι και το καλύτερο του δίσκου) , του Μάρκου Βαμβακάρη.
JUKE-BOX: Ο δίσκος κυκλοφόρησε το 1974, το εξώφυλλο είναι του Μόραλη, ενώ αναφέρεται ότι υπάρχουν 100 αριθμημένα αντίτυπα εκτός εμπορίου (Χατζιδάκις ήταν αυτός !!).
Ο δίσκος βινυλίου είναι πανέμορφος και πραγματικά "εντός εποχής" και ασμάτων.
6 Comments:
Βρε καλώ τον!
Που χάθηκες τόσον καιρό;
Στη Νότια Αμερική πήγες;
*
Ο δίκος ήταν είναι και θα είναι ...δροσερός και προτιμητέος!
Πάνο χαίρε...
"Εβλήθην υπό θερμής λαίλαπος" όπως θα 'λεγε κι ο θείος Ισίδωρος !!!
Περαστικά...
(...και να το ξαναπάθεις, προσεχώς!)
Βρε καλως τον! κι απο μενα.
Καλα δε μου λες, εινα εποχη τωρα )μ΄αυτον τον καυσωνα) για θερμα επισοδεια?
Που ΄σουν μαγκα το χειμωνα?
Ρε συ τι κανει αυτη η ψυχη η Βουλα, ο Βαγγελης ο αντρας της τι κανει, τοχει ακομα το ιαλοπωλειο στην συμπρωτευουσα ή βγηκε στη συνταξη?
Να προσεχεις τωρα με τον καυσωνα. Εδω παρ’ ολιγον να παθω θεμοπληξια εγω παρ’ ολο που μικρος ειχα καταπιει παγάκι
θείε, χαιρετώ....
Τα θερμά επεισόδια δεν τα επιδιώκεις... σου' ρχονται... θερμή μάζα λέει από Αφρική ή Νότια Αμερική που λέει κι ο Πάνος !!
Δεν ξέρω λεπτομέρειες για τη Βούλα, αν θες, πες μας περισσότερα...
'Οσο για το παγάκι,θυμάσαι τις παγοκολώνες για τις παλιές παγονιέρες? τετοια κατάπια... αλλά μεγάλος....
Δημοσίευση σχολίου
<< Home