Παρασκευή, Οκτωβρίου 27, 2006

KATAXNIA




Επέτειος εθνική αύριο και θυμήθηκα ένα δίσκο σε μουσική του Χρήστου Λεοντή, με τίτλο " ΚΑΤΑΧΝΙΑ". Ο δίσκος κυκλοφόρησε το 1964, σε στίχους του Κώστα Βίρβου, απαγγελία των κειμένων που επιμελήθηκε ο Νικηφόρος Βρεττάκος από τον ηθοποιό Δημήτρη Μυράτ και τραγουδούν ο Στέλιος Καζαντζίδης, η Μαρινέλλα και η Χορωδία Κορίνθου.
Επειδή δεν είμαι καλός στα επετειακά κι αλλεργικός "τα μάλα" στα εθνικοπατριωτικά, σκέφτηκα να γράψω μια αληθινή ιστορία.
Ο δίσκος ήταν άγνωστος και δεν ακούγονταν βέβαια ποτέ σε επετείους ή σχολικές γιορτές, ως έργο "κομμουνιστών" υποθέτω.
Το 1993 μια φίλη φιλόλογος μου λέει : " επιμελούμαι τη γιορτή της 28ης, έχεις καμιά μουσική,τα παιδιά διαμαρτύρονται ότι τους έχουμε φλομώσει στη Βέμπω" . Κάθομαι και της γράφω λοιπόν μια κασέτα και μεταξύ άλλων τρία τραγούδια από την Καταχνιά. Είχα διαλέξει το " ΔΕΝ ΘΕΛΩ ΝΑ ΜΟΥ ΔΕΣΕΤΕ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ", με τον Καζαντζίδη (φοβερή ερμηνεία) :


Δεν θέλω να μου δέσετε τα μάτια

τον ήλιο π΄ανατέλει να χαρώ
κι αν κάνετε τα στήθια μου κομμάτια
εσείς πεθαίνετε κι όχι εγώ

Δεν θέλω να μου δέσετε τα μάτια
δεν σκιάζομαι τα βόλια τα σκληρά
πηγαίνω στα ουράνια παλάτια
να στείλω στους ανθρώπους τη χαρά.

Η μουσική εισαγωγή του τραγουδιού είναι με μπουζούκια κι ιδιαίτερα ζωηρά. Ο Στέλιος το τραγουδάει λιτά κι απέριττα, με εξαιρετικές κορώνες.
Δεύτερο τραγούδι λοιπόν , "ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΓΙΝΩ ΜΑΝΑ" με τη Μαρινέλλα, φρέσκια τότε, σπουδαία επίσης ερμηνεία:

Στο μπλόκο τον αρπάξανε
σαν σκύλο τον πετάξανε
μια νύχτα στο Χαϊδάρι
η αγκαλιά μου άδειασε
και η καρδιά μου βράδιασε
γλυκό μου παλληκάρι

Πες μου και συ του δειλινού καμπάνα
γιατι, γιατί, γιατί να γίνω μάνα

Το σπίτι μου βουβάθηκε κι
ο κήπος μου μαράθηκε
μου κόψαν το βλαστό μου
πριν δω τέτοιο μαρτύριο
ας ήταν δηλητήριο
το γάλα στο μαστό μου

Η κασέτα τελείωνε με τον "ΞΥΛΙΝΟ ΣΤΑΥΡΟ" ζεϊμπέκικο, σε μοναδική ερμηνεία του Στέλιου. Προσωπικά πιστεύω ότι είναι από τις καλύτερες ερμηνείες του στο έντεχνο τραγούδι, όπου έχει μικρή παρουσία και το καλύτερο τραγούδι του δίσκου.

Ενας ξύλινος σταυρός
στ' αγριολούλουδα στημένος
ειν' ο γιός του καθενός
που δεν στέργει σκλαβωμένος

Κι όταν ο αγέρας κλαίει
και στενάζει ο σταυρός
μια φωνή ουράνια λέει
προχωρείτε πάντα εμπρός

Ενας ξύλινος σταυρός
με καντήλι το φεγγάρι
είναι φάρος φωτεινός
και σου πρέπει παλληκάρι



Με ρωταέι λοιπόν η φίλη ποιά τραγούδια έβαλες, της λέω το ΕΝΑ ΤΟ ΧΕΛΙΔΟΝΙ του Ελύτη, κλπ, καθώς και τρία τραγούδια από την ΚΑΤΑΧΝΙΑ. Δεν τον ήξερε το δίσκο, δεν της έδωσα κι εγώ περισσότερες πληροφορίες, έχω εμπιστοσύνη μου λέει, πάει την άλλη μέρα και την παίζει στην τάξη (νομίζω Α' Λυκείου).
Το απόγευμα της ίδιας μέρας έρχεται έξαλλη και μου λέει : "Είσαι με τα καλά σου? Που τα βρήκες αυτά τα τραγούδια? Μ' εξέθεσες στο διευθυντή, Ξέρεις τι έγινε στην τάξη?"
Τα παιδιά με το που άκουσαν τα μπουζούκια στο πρώτο τραγούδι άρχισαν να χτυπάνε παλαμάκια και να φωνάζουν "Γειά σου Στελλάρα", στο τραγούδι της Μαρινέλλας θέλανε να σηκωθούν να χορέψουν χασαποσέρβικο και τα καθήλωσα με το ζόρι, όμως στον Ξύλινο Σταυρό δυό σηκώθηκαν και έριχναν ζεϊμπεκιές μεσ' την τάξη κι οι άλλοι βαρούσαν παλαμάκια !!!"
Περιττό βέβαια να πω ότι για "τιμωρία" μου τo δίσκο τον έγραψα σε κασέτες για το διευθυντή και τους υπόλοιπους καθηγητές του συλλόγου.

* JUKE-BOX : Η Καταχνιά, όπως είπα είναι επετειακό έργο και ως τέτοιο πρέπει να κριθεί. Μουσικά ο Λεοντής είναι στα πρώτα του βήματα (νομζω είναι ο δεύτερος ή τρίτος δίσκος του), σαφώς επηρεασμένος από το λαϊκό τραγούδι της εποχής, αλλά με προσωπικά του στοιχεία, που αργότερα θα αναδείξει και θα συμπεριληφθεί ψηλά στη λίστα των έντεχνων συνθετών.
Ξεχωρίζουν οι λαϊκοί στίχοι του Κώστα Βίρβου, σε πολλά τραγούδια. Ο Βίρβος συμμετείχε στην Αντίσταση, γράφει βιωματικά και αναπαριστά τέλεια και με απλά λόγια το κλίμα όλης της ταραγμένης εκείνης περιόδου, κατοχής, αντίστασης και απελευθέρωσης.
Για τις ερμηνείες τα είπα πιο πάνω. Το ζεύγος τότε και στη ζωή, Καζαντζίδης-Μαρινέλλα στα πολύ πάνω του. Εξαιρετικός και ο Μυράτ στις απαγγελίες των κειμένων, ωραίο και το χαρακτικό του Σπύρου Βασιλείου στο εξώφυλλο του δίσκου, που το βλέπετε στη δεύτερη φωτογραφία. Το cd, απ΄όπου οι φωτογραφίες, είναι επανέκδοση του 2001 από τη σειρά " Οι 100 Μεγάλες Ηχογραφήσεις του Αιώνα " της ΜΙΝΟΣ . Δυστυχώς ο πρωτοεκδοθείς δίσκος δεν σώζεται πλέον στη δισκοθήκη μου.

12 Comments:

Anonymous Ανώνυμος said...

Αθανασιε
γινεται να βγουμε εσυ, εγω και η φιλη σου η φιλολογος για καφε και μετα εσυ να την ...κάνεις και να μας αφησεις μονους?


Στην ΚΑΤΑΧΝΙΑ ειχα την εντυπωση οτι απαγγελει ο Γιαννης Φερτης.

9:31 μ.μ., Οκτωβρίου 27, 2006  
Blogger Athanassios said...

χαχαχα.... οχι δεν γίνεται γιατί η φίλη που αναφέρω είναι η πρώην σύζυγος....
Οχι Ο Δημήτρης Μυράτ είναι...

9:43 μ.μ., Οκτωβρίου 27, 2006  
Blogger Athanassios said...

Ασχετο σχόλιο.... Θείε, Πάνο, Ιχνηλάτη μόλις δέχθηκα ένα τηλεφώνημα και ρωτούσε ο Ηλίας τι σημαίνει " ataxie locomotrice" από το τραγούδι Marea σε ποίηση Καββαδία.. αν ξέρετε, διαφωτίστε μας...

9:53 μ.μ., Οκτωβρίου 27, 2006  
Anonymous Ανώνυμος said...

ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ
Καλα, μια κασετα σου ζητησε να της γραψεις κι εσυ (μετα) την...παντρεφτηκες?

Γιατι χωρισατε?


ΑΠΑΝΤΗΣΙΟΛΟΓΙΟ
Δεν ξερω τι σημαινει αυτο που λεει ο ποιητης!

10:58 μ.μ., Οκτωβρίου 27, 2006  
Blogger Athanassios said...

Ο ποιητής θείε δεν λέει μαλακίες !!!

11:05 μ.μ., Οκτωβρίου 27, 2006  
Blogger Π said...

Γειά σου Aθανάσιε και συγνώμη που η πρώτη μου επίσκεψη είναι για το «άσχετο» θέμα. Ataxie locomotrice = κινητική αταξία: διαταραχή στον έλεγχο της ισορροπίας, του βαδίσματος και του προσανατολισμού. Eίναι χαρακτηριστικό σύμπτωμα (λόγω βλαβών στο νωτιαίο μυελό και το εγκεφαλικό στέλεχος) προχωρημένης νευροσύφιλης.

3:47 π.μ., Οκτωβρίου 29, 2006  
Blogger Athanassios said...

Π καλώς όρισες και σ' ευχαριστώ που μας διαφώτισες για την ataxie locomotrice.

11:18 π.μ., Οκτωβρίου 29, 2006  
Blogger Athanassios said...

Πάνο, άμα τον συγκρίνεις με το Αξιον εστί πράγματι έτσι είναι.
Δεν θα τα διάλεγες για γιορτή λες, ενώ η Βέμπω ας πούμε, είναι πλέον κατάλληλη.
Προσωπικά δεν θεωρώ το δίσκο αριστούργημα, αλλά μου είναι συμπαθής η αναπαράσταση, που επιχειρεί ο Βίρβος.

12:20 μ.μ., Οκτωβρίου 29, 2006  
Blogger Caesar said...

Φίλτατε Αθανάσιε, μνημονεύοντας τη Μαρινέλα (γιατί να γίνω μάνα) μου θύμισες τους υπέροχους στοίχους του Πυθαγόρα, μελοποιημένους από τον Γιώργο Κατσαρό, που ερμήνευσε θαυμάσια η ίδια σ΄έναν δίσκο αφιερωμένο στο έπος του '40. Μερικά από τα τραγούδια του δίσκου είναι:

-Γράμμα από το μέτωπο,

-Δυό παιδιά από το Βραχώρι,

-Η κατάρευση,

-Η οπισθοχώρηση,

-Μάνα μου κρύψε το σπαθί,
καί άλλα από τον ίδιο δίσκο.

Γράμμα από το μέτωπο, 30 Οκτωβρίου 1940,

Αγαπήμενη μου, μεσ' το Καλπάκι σ'ένα ρέμα κουρνιάσαν οι στρατιώτες
βουτώ τη λόγχη μου στο αίμα, δέξου τις λέξεις μου τις πρώτες
είναι οι λέξεις μετρημένες σαν τις στιγμές μου εδώ πάνω
κι είναι οι σκέψεις μου δωσμένες ως την στιγμή που θα πεθάνω.
Αχ, τί να σου γράψω αγαπημένη; Εδώ συμβαίνουνε πολλά,
γύρω μου δέκα σκοτωμένοι αλλά είμαι καλά... Είμαι καλά...
Ό,τι να γράψω δεν μου φτάνει, τα λίγα εδώ είναι πολλά
κι αν μάθεις πως έχω πεθάνει, είμαι καλά... Είμαι καλά...
Μα να... Επίθεση αρχίζει πάλι, νομίζω πως όταν πάω να...
Τώρα είναι η στιγμή είναι πολύ μεγάλη, τώρα μιλούν τα πολυβόλα...
Τί να σου γράψω αγαπημένη, εδώ συμβαίνουν πολλά...
Γύρω μου δέκα σκοτωμένοι αλλά είμαι καλά... Είμαι καλά...
Ό,τι να γράψω δεν μου φτάνει, τα λίγα εδώ είναι πολλά
κι αν μάθεις πως έχω πεθάνει, είμαι καλά... Είμαι κα

8:13 μ.μ., Οκτωβρίου 29, 2006  
Blogger Athanassios said...

Καίσαρ, τον έχω υπόψη μου κι αυτό το δίσκο. Εχει τίτλο "ΑΛΒΑΝΙΑ", νομίζω ότι είχε ηχογραφηθεί μεσούσης της επταετίας... "... λευτεριά και ρωμιοσύνη είν' αδέλφια δίδυμα.." κι άλλα πατριωτικά//. Η Μαρινέλλα πολύ καλή.

8:56 μ.μ., Οκτωβρίου 29, 2006  
Blogger NinaC said...

Καλά... Τι μου θύμησες με το "Δε θέλω να μου δέσετε τα μάτια", Αθανάσιε, παιδί μου....

Αύριο θα ανεβάσω το σχετικό ποστ!

Μουτς και καληνύχτες

1:28 π.μ., Οκτωβρίου 30, 2006  
Blogger Athanassios said...

Ντόλλυ, ελπίζω να έδωσα καλή ίδέα, αναμένω το post.

Iχνηλάτη," για όλα φταιν' οι γκόμενες οι πρώην κι οι επόμενες" που έλεγε κι ο Μούτσης.

Θείε στα Μαθηματικά έχεις doctorat? xaxaxaxa πολύ καλό πάντως...

6:09 μ.μ., Οκτωβρίου 30, 2006  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home

Η Φωτό Μου
Όνομα:
Τοποθεσία: Thessaloniki, Greece

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

SYNC BLOGS


ask2use.com: Επιτρέπεται η αντιγραφή όλου του κειμένου
ask2use.com: Δεν είναι απαραίτητη η πληρωμή
ask2use.com: Επιτρέπεται η κερδοσκοπική χρήση
ask2use.com: Υποχρεωτική η αναφορά πηγής
ask2use.com: Δεν επιτρέπεται η αντιγραφή χωρίς άδεια