Παρασκευή, Νοεμβρίου 17, 2006

ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΟΥ ΑΓΩΝΑ

Με αφορμή τη σημερινή επέτειο θυμήθηκα τα " ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΟΥ ΑΓΩΝΑ", ένα δίσκο του Μίκη Θεοδωράκη, που περιέχει τραγούδια που κάποτε ήταν συνώνυμα με τους αγώνες τόσο της εργατικής τάξης όσο και των αγωνιστών του Πολυτεχνείου.Τραγουδούν, ο συνθέτης, η Μαρία Δημητριάδη, η Μαρία Φαραντούρη και ο Λάκης Καραλής.

Hμουν μαθητής το 1973, πήγαμε εκείνο το απόγευμα κανονικά για μάθημα, αλλά βγήκε ο Λυκειάρχης και μας λέει " θα φύγετε γρήγορα για τα σπίτια σας και δεν θα σταματήσετε πουθενά, γίνονται φασαρίες στο Πανεπιστήμιο". Επιχείρησα να πάρω λεωφορείο, αδύνατο, ήταν όλα φίσκα, ο κόσμος έτρεχε σκυθρωπός και τρομαγμένος, το έκοψα με τα πόδια, δεν σταμάτησα πουθενά.
Δεν είχα καταλάβει τι συνέβαινε βέβαια. Το κατάλαβα όμως πολύ καλά 3-4 χρόνια αργότερα. Είχε γίνει η μεταπολίτευση και στην αυλή του σχολείου κάναμε τη γιορτή του Πολυτεχνείου. Δίπλα μου στέκονταν ένας συνομήλικος, αλλά του "πρακτικού"..... ξαφνικά διαπιστώνω ότι κλαίει με λυγμούς.
Θυμάμαι, αναρωτήθηκα μέσα μου :" τόσο πια συγκινήθηκε αυτός και κλαίει...". Τις επόμενες μέρες έμαθα ότι ο αδελφός του, φοιτητής το 1973 στην Αθήνα, είχε ξυλοκοπηθεί άγρια από τους μπάτσους στη Νομική και είχε μείνει ανάπηρος.
Τώρα βέβαια μιλάμε για επεισόδια, ταραχές, αναρχικούς, κουκουλοφόρους, άσυλο κλπ, έννοιες τόσο ξεθωριασμένες κι απόμακρες από την εποχή εκείνη.

Από τα τραγούδια του αγώνα, αφιερωμένο στους ήρωες (τότε παιδιά) του Πολυτεχνείου:

" ΟΙ ΠΡΩΤΟΙ ΝΕΚΡΟΙ"

Πάλης ξεκίνημα, νέοι αγώνες,

οδηγοί της ελπίδας οι πρώτοι νεκροί

Οχι άλλα δάκρυα κλείσαν οι τάφοι

λευτεριάς λίπασμα οι πρώτοι νεκροί

Λουλούδι φωτιάς βγαίνει στους τάφους

μήνυμα στέλνουν οι πρώτοι νεκροί

Απάντηση θα πάρουν ενότητα κι αγώνα

και θα βρουν ανάπαυση οι πρώτοι νεκροί

Στο δίσκο υπάρχουν πολλά γνωστά , αλλά και άγνωστα τραγούδια. Θυμίζω από τα επικά του Μίκη τα: " ΔΙΟΤΙ ΔΕΝ ΣΥΝΕΜΟΡΦΩΘΗΝ ΠΡΟΣ ΤΑ ΥΠΟΔΕΙΞΕΙΣ" σε μοναδική ερμηνεία του Μίκη,
"ΚΑΙ ΣΥ ΛΑΕ ΒΑΣΑΝΙΣΜΕΝΕ ΜΗ ΞΕΧΝΑΣ ΤΟΝ ΩΡΩΠΟ"
με τον Μίκη και τη Μαρία Φαραντούρη, το "ΛΕΒΕΝΤΗ ", σε ποίηση Νότη Περγιάλη:(σαν τον αιτό φτερούγαγες στη στράτα, τον καμαρώνει η γειτονιά στα παραθύρια.... λεβέντης εεεε.. εεε... εροβόλαγε....)... με τη Μαρία Δημητριάδη.

Υπάρχουν όμως και μερικά "διαμάντια" απ΄αυτά που μόνο ο Μίκης ήξερε να φτιάχνει:

Ο " ΘΡΗΝΟΣ" ,σε ποίηση Γεωργίας Δεληγιάννη-Αναστασιάδη, "Η ΑΥΛΗ" σε ποίηση Μάνου Ελευθερίου, "ΟΤΑΝ ΧΤΥΠΗΣΕΙΣ ΔΥΟ ΦΟΡΕΣ" σε στίχους του Μίκη για τον Αλ. Παναγούλη.

Κορυφαίο του δίσκου κι από τα πιο αγαπημένα μου τραγούδια, το: "ΠΟΙΟΣ ΤΗ ΖΩΗ ΜΟΥ" ,σε στίχους Μάνου Ελευθερίου, με τη Φαραντούρη και το Λάκη Καραλή.
Το τραγούδι αυτό επανεκτελέστηκε σχετικά πρόσφατα από τους Αφούς Κατσιμίχα και απέσπασε επαίνους από το Μίκη. Προσωπικά προτιμώ την πρώτη εκτέλεση με το εξαιρετικά πρωτότυπο και περίεργο κούρδισμα του μπουζουκιού :

Ποιός τη ζωή μου, ποιός την κυνηγά

να την ξεμοναχιάσει μεσ' τη νύχτα

ουρλιάζουν και σφυρίζουν φορτηγά

σαν ψάρι μ' εχουν πιάσει μεσ' τα δίχτυα

Για κάποιον μεσ΄τον κόσμο ειν' αργά

ποιός τη ζωή μου, ποιός την κυνηγά

Ποιος τη ζωή μου, ποιός παραφυλά

στου κόσμου τα στενά, ποιος σημαδεύει

που πήγε αυτός που ξέρει να μιλά

που ξέρει πιο πολύ και να πιστεύει

Το 1980, μετά από πορεία του Πολυτεχνείου πήγαμε σε μια υπόγεια ταβέρνα κοντά στο Πανεπιστήμιο. Αρχίσαμε να τραγουδάμε αυτά τα τραγούδια, αλλά ο ταβερνιάρης, χαφιές της ασφάλειας ενοχλήθηκε. Μπουκάρανε οι μπάτσοι ξαφνικά για εξακρίβωση στοιχείων. Θυμάμαι είχα πάρει τέτοιο φόβο.....
Αυτά εν έτει 1980 παρακαλώ, για να μη ξεχνάμε τι γίνονταν στην Ελλάδα ακόμα και τότε. Ντρέπομαι για το φόβο που πήρα, επειδή μου ζήτησαν μια ταυτότητα, ενώ κάποιοι άλλοι λίγα χρόνια πριν, αψήφισαν τανκς και πολυβόλα.
Τιμή και δόξα στους ήρωες και να μη ξεχνάμε. Η λήθη σκοτώνει τη συνείδηση.

Δείτε ωραίο φωτογραφικό υλικό και ποιήματα που γράφτηκαν για τη σημαντικότερη ημέρα της σύγχρονης ιστορίας μας στο blog της Ντόλλυς εδώ.



13 Comments:

Blogger Athanassios said...

Πάνο, θα συμφωνήσω μαζί σου αν και προτιμώ την πρώτη εκτέλεση στο συγκεκριμένο άσμα.Αυτήν ακούω τώρα.... γεια μας... (δεν τολμώ να πω εβίβα γιατί θα παρέμβει ο θείος... με την ψωλή του Γρίβα κλπ)....
Δεν πρόσεξες κάτι όμως...Είδες που βρήκα το Λάκη Καραλή?

10:58 μ.μ., Νοεμβρίου 17, 2006  
Anonymous Ανώνυμος said...

Σε ένα σπάνιο-μάλλον κατηργημένο πλέον-βιβλίο του με τίτλο "200 Ελληνικά Τραγούδια" ο Γιώργος Νοταράς αναφέρει ότι μια φορά που είχε βάλει να το ακούσει με μία παλιά του φίλη το τραγούδι "Ποιος τη ζωή μου" ,αυτή μόλις το άκουσε σε έξαλλη κατάσταση του φώναζε ΝΑ ΤΟ ΚΛΕΙΣΕΙ ΑΜΕΣΩΣ!!! Φυσικά και το έκανε και, μόλις η κοπέλα ηρέμησε, του εξήγησε οτι ο πατέρας της, λίγο πριν ξεψυχήσει , είχε ζητήσει να ακούσει το συγκεκριμένο τραγούδι...

12:32 π.μ., Νοεμβρίου 18, 2006  
Blogger Athanassios said...

fonkarajan καλώς όρισες... τα τραγούδια είν' η μοίρα τους να συνδέονται με καλές και κακές στιγμές... το θέμα είναι να μπορείς να αποστασιοποιηθείς από αυτές και να τα κρίνεις ως καλλιτεχνικό δημιούργημα... το συγκεκριμένο τραγούδι είναι συνδεδεμένο με πολύ άσχημες στιγμές της ζωής μου επίσης... αλλά αυτό δεν μ' εμποδίζει να το λατρεύω...

12:39 π.μ., Νοεμβρίου 18, 2006  
Blogger Athanassios said...

Το άσμα Πάνο μου αυτό μόνο κανένας παλαιο-κνίτης μπορεί να το βρει... εγώ όπως ξέρεις, δεν έχω σχέση... να σου βρω 45-άρια μάλιστα... αλλά τον " Κολιγιάννη" δεν νομίζω...

3:01 μ.μ., Νοεμβρίου 18, 2006  
Blogger Athanassios said...

Να σημειώσω οτι η εκτέλεση των Κατσιμιχαίων στο " ποιός τη ζωή μου" περιλαμβάνεται στο δίσκο τους " Τρύπιες σημαίες" και θα τ' ακούσετε και από το juke-box (ακούγεται η πρώτη εκτέλεση).
Το καλύτερο τραγούδι κατά τη γνώμη μου, για το Πολυτεχνείο είναι των Σταύρου Ξαρχάκου-Ιάκωβου Καμπανέλλη, με τίτλο " ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ" από το " ΜΕΓΑΛΟ ΜΑΣ ΤΣΙΡΚΟ" με το Νίκο Δημητράτο, τη Τζένη Καρέζη και το θίασο.

9:46 μ.μ., Νοεμβρίου 18, 2006  
Blogger Π said...

Tο Ποιός Tη Zωή Mου είναι ένα από τα αγαπημένα μου τραγούδια, αλλά μου αρέσει πολύ περισσότερο με τους Kατσιμιχαίους. Mου είναι αφόρητη η φτιαχτή ψευδοεπική φωνή της Φαραντούρη και το portamento που κάνει συνέχεια. Ω της ιεροσυλίας, μου άρεσε και με τον Λιανό σε ένα παλιότερο Fame Story! (Eίχα μείνει με ανοιχτό το στόμα που έβαλαν τέτοιο τραγούδι εκεί μέσα, κι ακόμα περισσότερο όταν είχαν βάλει του Πανούση το Kόππολα, Φασμπίντερ και ξερό ψωμί - δεν ξέρω τον τίτλο.)

Nα μοιραστώ κι εγώ μιά πικρή ανάμνηση από τότε (κι εγώ μαθητής ήμουν, και δεν μπορώ να ξεχάσω αυτή τη φράση, ούτε το όνομα του καθηγητή μας που την ξεστόμισε). Tο σχολείο μου ήταν σχετικά κοντά στο Πολυτεχνείο, ακούγαμε ταραγμένοι τα πολυβόλα, κι αυτός βρήκε να πει για να μας καθησυχάσει: «αφήστε τους αυτούς - αυτοί τη δουλειά τους κι εμείς τη δική μας»...

9:47 μ.μ., Νοεμβρίου 18, 2006  
Blogger Π said...

Aθανάσιε, μόλις έβαλα το σχόλιό μου είδα και το σχεδόν ταυτόχρονο δικό σου. Tων Kατσιμιχαίων υπάρχει και στον φρικαλέο δίσκο Φως («επίσημο άλμπουμ των Oλυμπιακών Aγώνων AΘHNA 2004»), όπου έχουν κακοποιηθεί αρκετά τραγούδια του Θεοδωράκη, με χυδαιότερο κατά τη γνώμη μου το Nύχτα Mαγικιά υπό Γιάννη Πάριου.

9:53 μ.μ., Νοεμβρίου 18, 2006  
Blogger Athanassios said...

Π, χαιρετώ... η εκτέλεση των Κατσιμιχαίων είναι πολύ αξιόλογη και θα τη βάλω αύριο, αλλά προτιμώ την πρώτη ας πούμε για "ιστορικούς λόγους"...

Δεν έχω ακούσει αυτή τηυν κακοποίηση, αλλά για να λες...
Ο Πάριος μόνο στα " μενεξεδένια τα βουνά" νομίζω ότι ανταπεξήλθε, τ' άλλα τα σκότωσε

10:01 μ.μ., Νοεμβρίου 18, 2006  
Anonymous Ανώνυμος said...

Λοιπον, επειδη συγκινηθηκα (γιατρε, γιατι οταν τραβαω τραβαω τις κωλοτριχες μου δακρυζουνε τα ματια μου?) θα σας αποκαλυφθω εμετρως: προκειται για ενα πραγματικο αριστουργημα εμετρου λογου που συνεθεσα τις δυσκολες εκεινες μερες.




Η ΣΟΥΛΑ ΤΟΥ ΑΓΩΝΑ

Αδελφια που κλειστηκατε
μεσ΄ το πολυτεχνειο
της λευτεριας εστησατε
το πιο λαμπρο μνημειο

Ημουν κι εγω αδελφια εκει
και γνωρισα τη Σούλα
γκομενα με ιδανικα
(κι οχι καμια τσουλα),

στελεχος στην επιτροπη
κι ειχε πολες ευθυνες
γυριζοντας μ΄εναν ταβλά
μοιραζε βαζελινες.

Μεσα σε συνεφα καπνου
απο τα δακρυγονα
σταθηκε μπρος μου σαν θεα
η Σούλα του αγωνα!

Με τσουζανε τα ματια μου
και ζητησα για να παρω
μα επανω που ...αλοιφομουνα
ακουστηκε ενα σμπάρο.

Εγινε το μεγαλο "ντού"
μπουγαραν μεσα οι μπατσοι
κι ετρεχαμε ολοι ηρωϊκα
ποιος θα το πρωτοσκασει.

Παιρνω τη Σούλα αγκαλια
κι ορμαω σαν λιονταρι
κι ενω με δερναν φωναζα:
"αδελφια μας φανταροι".

Κι ητανε οι μερες δυσκολες
και πετσινα τα χρονια
που τα διηγεται ο παπους
οταν δεν τρων τα εγγόνια.

Περασανε ομως και αυτα,
η λευτερια ηρθε παλι
κι η πικρα καταλαγιασε
μπροστα στα τοσα κάλη.

Μα με το που ΄ρθε η λευτερια
με βρηκε αλλο χουνερι
μου ΄φυγε η Σούλα κι εμεινα
με την ψωλη στο χερι!

Κι οταν τη Σουλα σκεφτομαι
...παιδευω την Ελενη
(την αδελφη του Φουφουτου)
που εχω για ερωμενη.


Παρτα μωρη αρωστη
Ελληνοπουλα, παρτα
(που σου τα δεινει ο ποιητης)
και μην ξηγιεσαι σκαρτα!!!



Το καταθετω σε ...παγκοσμια πρωτη στο τζουκ μποξ με την ελπιδα να το δω ερμηνευμενο απο τους αδελφους Κατσιμηχαλους

1:42 μ.μ., Νοεμβρίου 20, 2006  
Blogger Athanassios said...

θείε, το αφιέρωμα σου στο πολυτεχνείο ήταν πράγματι συγκινητικό και αποκαλυπτικό...
αλλά μας έφυγε η Σούλα....χαχαχα...
Ο ειδικός στα έμμετρα ξάδελφος Ιχνηλάτης ελπίζω να αποφανθεί για την καλλιτεχνική αξία του ποιήματος. Το juke-box θα το αναρτά κάθε χρόνο την ίδια ημέρα, ως επετειακή ελεγεία !!

9:41 μ.μ., Νοεμβρίου 20, 2006  
Anonymous Ανώνυμος said...

θείε Ισίδωρε,

στην καλύβα δεν σε είδαμε ακόμα...

Μη φοβάσαι τον ανήφορο - δυό κουμπάκια πατάς όλα κι όλα!

(οδηγίες στο δεύτερο ποστ, το "καλοσώρισμα")

Άντε, γιατί σε πεθύμησα!

*

Το ποίημα καταπληκτικό - βγάζει και την (πραγματική) ηλικία του ποιητού: μεταξύ 3ης Γυμνασίου και 1ης Λυκείου...

12:17 μ.μ., Νοεμβρίου 21, 2006  
Anonymous Ανώνυμος said...

Ανηψιε μου Πανο
εκατσα και πασπατευα 1 ωρα το μηχανημα για την καλυβα αλλα τον δρομο δεν τον βρηκα και χαθηκα στο (διαδυκτιακο) δασος και μ΄εφαγε η κοκκινοσκουφιτσα.
Θαρθω και απο την καλυβα (να δω τη γιαγια) αλλα επειδη θα πιασουμε την πολυλογια και τις θεωρητικες αναλυσεις λεω να γαμησω καμποσο ακομα (οσο μπορω) και μετα θ΄ανηφορησω.

Το ποιμα ειναι γραμενο εδω και 20 χρονια και η θεια σας η Σουλα ειναι πραγματικο προσωπο και μαλιστα σημαινον (και σημαινομενον) σημερα στα κοινα του τοπου.
Την ειδοποιησα μαλιστα περι της αναρτησεως του πονηματος και πολυ το χαρηκε και μουπε οτι θελει ...κι αλλο.
"Αλλο δεν εχει" της ειπα.
Να τη χαιροσαστε και να ειστε περηφανοι γι΄αυτην

12:54 μ.μ., Νοεμβρίου 21, 2006  
Blogger Athanassios said...

ρε τσέλιγκες τι παιδεύεστε? αναθέστε το στη Ντόλλυ να σας το λύσει στο λεπτό.... ή ο θείος δεν έχει μούτρα ν' απευθυνθεί και βασανίζει μόνος του το μπουρδελομηχάνημα?

12:48 π.μ., Νοεμβρίου 22, 2006  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home

Η Φωτό Μου
Όνομα:
Τοποθεσία: Thessaloniki, Greece

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

SYNC BLOGS


ask2use.com: Επιτρέπεται η αντιγραφή όλου του κειμένου
ask2use.com: Δεν είναι απαραίτητη η πληρωμή
ask2use.com: Επιτρέπεται η κερδοσκοπική χρήση
ask2use.com: Υποχρεωτική η αναφορά πηγής
ask2use.com: Δεν επιτρέπεται η αντιγραφή χωρίς άδεια