ΜΙΜΗΣ ΠΛΕΣΣΑΣ
Ο Μίμης Πλέσσας είναι ένας από τους συνθέτες που από πολλούς θεωρείται ιδιαίτερα σημαντικός, με μεγάλη προσφορά στο Ελληνικό τραγούδι. Είχα αντίθετη γνώμη για πολλά χρόνια και θεωρούσα τον Πλέσσα λίγο ανώτερο του Γιώργου Κατσαρού. Η αλήθεια είναι ότι ήταν πολυγραφότατος και τα νιάτα μας είναι συνδεδεμένα με τα τραγούδια του, όπως για παράδειγμα τα τραγούδια του με το Γιάννη Πουλόπουλο ή τις ελληνικές ταινίες.
Ο δίσκος του " Ο ΔΡΟΜΟΣ" , σε στίχους του Λευτέρη Παπαδόπουλου και τραγούδι από τον Γιάννη Πουλόπουλο και τη Ρένα Κουμιώτη, ήταν ο πρώτος σε πωλήσεις για πάρα πολλά χρόνια και μάλιστα η πρόσφατη επανέκδοσή του με το Γιάννη Κότσιρα, έσπασε ξανά ταμεία. Ποιός δεν ξέρει και δεν έχει τραγουδήσει " ΤΟ ΑΓΑΛΜΑ" , " ΓΕΛΑΓΕ Η ΜΑΡΙΑ" ," ΟΛΑ ΔΙΚΑ ΣΟΥ ΜΑΤΙΑ ΜΟΥ", " ΜΕΘΥΣΕ ΑΠΟΨΕ ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΜΟΥ", " Ο ΠΑΛΙΟΣ ΦΩΝΟΓΡΑΦΟΣ" κλπ ?
Ο Πλέσσας δεν ήταν λαϊκός συνθέτης. Αστός με μουσικές σπουδές ιδιαίτερα σημαντικές, με επιδόσεις κυρίως στο ελαφρό τραγούδι και τη τζαζ.
Παρά το γεγονός όμως ότι δεν είχε λαϊκές καταβολές έγραψε μερικά φοβερά λαϊκά τραγούδια. Πώς του έκατσαν αυτά είναι ένα θέμα που πάντα με προβλημάτιζε.... Κορυφαίο του βέβαια σε στίχους του Λευτέρη Παπαδόπουλου "ΒΡΕΧΕΙ ΦΩΤΙΑ ΣΤΗ ΣΤΡΑΤΑ ΜΟΥ" από την ταινία " ΟΡΑΤΟΤΗΣ ΜΗΔΕΝ " του Φώσκολου, ακούγονταν στη μνημειώδη σκηνή του Ελληνικού κινηματογράφου : ο Κούρκουλος στη μέση της αυλής να έχει στοιβάξει τα ρούχα και τα οικιακά του σκεύη, μαζί κι ένα γραμμόφωνο, όπου παίζει το τραγούδι. Στην πρώτη πενιά ο πρωταγωνιστής ρίχνει ένα σπίρτο, τα αναφλέγει κι αρχίζει να χορεύει ζεϊμπέκικο..... φοβερά πράγματα !!! Του είπαν λέει του Παπαδόπουλου να γράψει ένα τραγούδι να μιλάει για κύμα πικρό (το θέμα της ταινίας νομίζω είχε να κάνει με εφοπλιστές) και έγραψε ο μεγάλος:
Βρέχει φωτιά στη στράτα μου
φωτιά που μ' έχει κάψει
για τα φτωχά τα νιάτα μου
κανένας δεν θα κλάψει
Η ζωή, η ζωή εδώ τελειώνει
σβήνει το καντήλι μου
κι η ψυχή κι η ψυχή σαν χελιδόνι
φεύγει απ΄τα χείλη μου
Κύμα πικρό στην πλώρη μου
και τα πανιά σκισμένα
ούτε αδελφός αγόρι μου
δεν νοιάστηκε για σένα
Το τραγούδι αυτό το είπε ο Στράτος Διονυσίου. Στην πίσω πλευρά από το 45άρι δισκάκι υπήρχε το " ΑΓΑΠΩ ΤΑ ΠΑΛΛΗΚΑΡΙΑ", ωραίο τραγούδι, που έμεινε όμως στη σκιά του μεγάλου σουξέ, για πάντα άγνωστο.
Εκτός όμως απ΄αυτό έχει κι άλλα ωραία λαϊκά ο Πλέσσας: Να θυμίσω μερικά : " ΣΕ ΒΛΕΠΩ ΣΤΟ ΠΟΤΗΡΙ ΜΟΥ... και πίνοντας σε πίνω " με την Τζένη Βάνου, η " ΑΓΙΑ ΚΥΡΙΑΚΗ", σε στίχους του Κώστα Βίρβου, με τη Ρένα Κουμιώτη, "ΑΝΟΙΞΕ ΠΕΤΡΑ" σε στίχους του Λ. Παπαδόπουλου, με τη Μαρινέλλα, "ΣΤΑΜΑΤΗΣΕ ΤΟΥ ΡΟΛΟΓΙΟΥ ΤΟΥΣ ΔΕΙΚΤΕΣ " σε στίχους του Λ. Παπαδόπουλου, με τη Ρένα Κουμιώτη, " ΤΙ ΣΟΥ' ΚΑΝΑ ΚΑΙ ΠΙΝΕΙΣ" σε στίχους του Λ. Παπαδόπουλου με την Πόλυ Πάνου, το υπέροχο " ΗΛΙΕ ΦΟΝΙΑ" σε στίχους Κ. Βίρβου από την ταινία του Νίκου Τσίμα " Ο ΑΣΤΡΑΠΟΓΙΑΝΝΟΣ", με την Καίτη Αμπάβη, " ΘΑ ΠΙΩ ΑΠΟΨΕ ΤΟ ΦΕΓΓΑΡΙ " σε στίχους Λ. Παπαδόπουλου, με τον Γιάννη Πουλόπουλο, " ΜΗΝ ΤΟΥ ΜΙΛΑΤΕ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ", σε στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου, με το Γιάννη Πουλόπουλο και ένα που μ' αρέσει πολύ των ιδίων, " ΑΠΟΨΕ ΑΝΤΑΜΩΣΑ ΤΟ ΧΑΡΟ " με τους καταπληκτικούς στίχους του Παπαδόπουλου :
Απόψε αντάμωσα το Χάρο
σε μια γωνιά στην Κοκκινιά
έρχομαι μου είπε να σε πάρω
ταξίδι για τη λησμονιά
καν' το στερνό σου το τσιγάρο
κι άιντε ν' ανοίξουμε πανιά
Με πήγε στο στενό κελλί του
που το φωτούσε ένα κερί
αργά που κύλησε η νύχτα
γρήγορα που' φυγε η ζωή
κι εγώ παντρεύτηκα τη νύχτα
18 χρονών παιδί
Ακόμα θα ξεχωρίσω και θα θυμηθώ: " ΤΑ ΦΙΛΙΑ" σε στίχους του Δημήτρη Χριστοδούλου, με τον Γιάννη Πουλόπουλο, "ΑΝ ΒΟΥΛΗΘΩ" σε στίχους του ίδιου του συνθέτη, με το Μιχάλη Βιολάρη,
"ΘΑΛΑΣΣΑ ΠΙΚΡΟΘΑΛΑΣΣΑ", από τον ομώνυμο δίσκο, σε στίχους του Κ. Βίρβου, με την Καίτη Αμπάβη, "ΜΙΛΑ ΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΛΕΥΤΕΡΙΑ" από τον ομώνυμο δίσκο, σε στίχους του Λ. Παπαδόπουλου, με τη Ρένα Κουμιώτη, "ΚΑΜΑΡΟΥΛΑ ΜΙΑ ΣΤΑΛΙΑ" σε στίχους του Λ. Παπαδόπουλου, με τη Μαίρη Χρονοπούλου, " ΑΝ Σ' ΑΡΝΗΘΩ ΑΓΑΠΗ ΜΟΥ", σε στίχους Δανάης, με τον Κώστα Χατζή, " ΟΙ ΘΑΛΑΣΣΙΕΣ ΟΙ ΧΑΝΤΡΕΣ" σε στίχους του Γ. Δαλιανίδη, με τον Δημήτρη Χορν κι ένα ακόμα αγαπημένο μου, σε στίχους του Λ. Παπαδόπουλου, με τη Τζένη Βάνου και πιο πρόσφατη επανεκτέλεση με την Ελ. Αρβανιτάκη: " ΧΙΛΙΕΣ ΒΡΑΔΙΕΣ" :
Χίλιες βραδιές θα μ' αρνηθείς
χίλιες θα με ζητήσεις
κι όπου κι αν πας κι όπου σταθείς
όσο κι αν θες να μ' αρνηθείς
θα θυμηθείς τον έρωτα που ζήσαμε
και θα με νοσταλγήσεις
χίλιες βραδιές θα μ'αρνηθείς
χίλιες θα με ζητήσεις
Χίλιες βραδιές θα προσπαθείς
το παρελθόν να σβήσεις
μα όταν θάρθει μια βραδιά
να σε τυλίξει η μοναξιά
θα θυμηθείς και τη δική μου συντροφιά
πάλι θ' αναζητήσεις
χίλιες βραδιές θα μ' αρνηθείς
χίλιες θα με ζητήσεις
JUKE-BOX
Δεν είναι και λίγα λοιπόν τα ωραία τραγούδια του Πλέσσα, δεν είναι ούτε Θεοδωράκης ή Χατζιδάκης αλλά σίγουρα πρέπει να του αναγνωρίσουμε μεγάλη προσφορά στο καλό ελληνικό τραγούδι.
Με τα τραγούδια του ερωτευτήκαμε, ήπιαμε και κυρίως τραγουδήσαμε....
9 Comments:
Κορυφαίο το "βρέχει φωτιά" (και ο Στράτος, με την ευκαιρία)!
Πολλά ωραία λαΐκά πράγματι. Αυτό που με είχε αφήσει έκπληκτη ήταν το CD του Jazz&Τζαζ με τον Μίμη Πλέσσα να παίζει Philicorda.
Πολύ διαφορετικό από αυτό που είχα συνδυάσει με τον Μίμη Πλέσσα, και βέβαια έγινε σύντομα από τα αγαπημένα CD.
Citronella χαιρετώ.... δεν έχω υπόψη μoυ το cd που λες... θα το ψάξω....
Θα παίξει και το "βρέχει φωτιά" στο juke-box....σήμερα μου τη βάρεσε το " Χίλιες βραδιές" ... ελπίζω να σ' αρέσει κι αυτό !!
Καλή εβδομάδα, το Χίλιες βραδυές είναι από τα αγαπημένα τραγούδια!
Το εν λόγω CD είναι από αυτό το τεύχος.
Δείγμα εδώ :
Δυο πουλιά σε shake
(Αν σε ενδιαφέρει, μπορώ να ανεβάσω και το υπόλοιπο!)
Citronella, ευχαριστώ για τα links.. θα τα μελετήσω και θα σου πω... απλά, απόψε το juke-box πενθεί για το θάνατο ενός ωραίου ανθρώπου που έφυγε το απόγευμα... σήμερα κι αύριο που είναι η κηδεία θα παιανίζει το " Απόψε αντάμωσα το Χάρο"...
Το σχολιο αυτο αφορα την Καλυβα του ανηψιου μου Πανου και συγκεκριμενα το ποστ "ζεϊμπεκιες", οθεν να μεταβιβαστει παραυτα αρμοδιως.
Τασομαι αληλεγκυος με την (μετριοπαθη εστω) σταση του Πανου απεναντι στη Ντολη και στους Χαριτοπουλιζοντες λατρευτές της ζεϊμπετο-θεολογιας.
Ατσ τσσσ πρρρρρρρ ρε απο δω περα.
Σιγα ρε τη μυσταγωγια, την ανωτατη μορφη εκφανσης της οδυνουσας ψυχης, την εκδηλωση της εκτης αισθησης, το μεταιωρο βημα της αυτοπραγματωσης, το δηλωτικο του καρματος.
Σιγα ρε Ζορμπαδες του γλυκου νερου, καπλάνια της μπάτσικας,
μαυροι κυπρίνοι της στερνας, μαγεμενα βασιλοπουλα του αποξηραμενου βαλτου, ιδεοτεχνικοι του μηδενος, πλασιέδες της αδειας τρυπας του κουλουριού, λαχανοδρακοντες της ενορασης -συντροφοι Συνασπιστες και Συνασπιστριες!
Ποιος Νιτσε και ποιος Πρ-ούστ (απο δω περα) μπορει να κοιταξει στα ματια τον Χαριτοπουλο σε θεματα σχετικα με την...ενδοσκοπιση της ορθιας αρκουδας?
Ρε Ντολη, ασε τα "οπα" και τα "αϊντα" και πάνε σάξε κάνα αρνακι στο φουρνο γιατι εχω κατι παλιοφιλους απο το στρατο να τραπεζωσω.
Citronella,τα πουλιά ωραία... το cd μ' ενδιαφέρει θα το αγοράσω (αν το βρω βέβαια)
Ιχνηλάτη,είμαι λίγο τσιγγούνης όντως με τον Πλέσσα, το γράφω άλλωστε κιόλας. Πιθανότατα αυτό οφείλεται στο ότι ο Πλέσσας δεν έχει παρουσιάσει αξιόλογα ολοκληρωμένα έργα όπως οι άλλοι συνθέτες (να εξαιρέσω το Δρόμο). Αναντίρρητα όμως έχει πολλά σπουδαία τραγούδια.
Για το " βρέχει φωτιά" ξέρω ότι ο Φώσκολος του είπε του Λευτέρη, γράψε ένα να αναφέρει μέσα " κύμα πικρό". Ο Πλέσσας το μελοποίησε σε μιά νύχτα όπως μας λες, αλλά τότε έτσι βγαίνανε τα τραγούδια,σε κάποιες ώρες μέσα..
Ακουσα πρόσφατα τον Παπαδόπουλο να αφηγείται πως έγραψε ο Μούτσης το " Αυτά τα χέρια". Τους κλείδωσε ο Λαμπρόπουλος σ' ένα δωμάτιο με το Μητσιά και τους είπε δεν θα βγείτε χωρίς τραγούδι από δω μέσα (κι αυτό για ταινία ήταν) και σε λίγες ώρες ο Μούτσης ξεπέταξε ένα από τα ωραιότερα ζεϊμπέκικα.
iparxoun ston kosmo kapioi sinthetes pou boroun na enonoun me tis epitixies tous anthropous apo diaforetikes kinonikes taxis kai me diaforetika pisteuo. exi paratirithi oti autoi sinithos den parousiazoun olokliromena erga... ala pola diasparta Hits. (to giati simveni auto apeti megali analisi..)
O Mimis Plessas einai lipon enas apo autous gia tin Elliki mousiki. isos o diaxronikoteros kai pleon polipleuros Ellinas Hit Maker exodas kani epitixies me sxedon ola ta idi Ellinikis mousikis. ta tragoudia tou den boroun na katigoriopiithoun se stegana.
den kani politiki - kani mousiki gia to mialo kai tin psixi. kani mousiki gia ton anthropo.
auti kata tin tapini mou gnomi einai kai i megali tou diafora apo olous tous ipolipous megalous Ellines sinthetes.
O Mimis Plessas ine autodidaktos mousika. exi spoudasi ala oxi mousiki. ine doctor ximikos.
Ena megalo episis mistiko tis epitixias tou einai i dinatotita tou na enorxistroni me toso plousio armoniko tropo oso o prosopikos tou filos Quincy Jones (vlepe Michael Jackson).
pisteuo oti i megali tou prosfora sto Elliniko tragoudi tha anagnoristi pragmatika sta xronia pou tha erthoun.
kata tin tapini mou gnomi... auto pou ekane pano apo ola einai to na thesi tis vasis gia na gini mia mera i Elliniki mousiki ... diethnis!
auto pou euxome einai to na arxisoun oi neoteroi elines mousikoi... siga siga na meletoun ta erga tou.
Ο Μίμης Πλέσσας είναι ο μόνος Έλληνας συνθέτης που δεν υπέγραψε ποτέ αποκλειστική συνεργασία με εταιρία. Γι’ αυτό τα δισκογραφικά του έργα δεν υπήρξαν μαζεμένα ώστε να ξεχωρίζουν.
Έχει τα περισσότερα απαγορευμένα από την λογοκρισία γιατί δεν έπαψε να είναι αληθινά αντιστασιακός ακόμα και στα πιο ερωτικά του έργα.
Αναφέρω μερικά:
Ο Δρόμος, Μίλα μου για την Λευτεριά, Εκείνη την νύχτα, Χαμένα χρόνια (LYRA)
Για μια σταγόνα αλάτι, Τραγούδια της γειτονιάς (POLYGRAM)
Το πανόραμα, Ζει; , Τα μεγάλα ταξίδια (MINOS)
Τα δώδεκα του Στράτου, Πάλι μαζί μας, Ουτοπία (COLUMBIA)
Αυτά τα ολίγα για όσους επιθυμούν να βρουν την αληθινή προσφορά του μεγάλου Έλληνα Συνθέτη.
Και αν ενδιαφερθεί κάποιος θα βρει άλλα τόσα ορχηστρικά, αλλά τόσα διεθνή και τα τελευταία χρόνια άλλα τόσα που ανήκουν στον συμφωνικό χώρο!
Δημοσίευση σχολίου
<< Home